Kopen met LEF in een supermarkt
Een supermarkt of superette of buurtwinkel biedt zoveel mogelijk goederen op eenzelfde plaats aan.
Typisch voor de supermarkt-formule zijn:
- een jaar rond hetzelfde gamma aanbieden, niet inspelen op seizoensgebonden, lokale producten en niet inspelen op het aanbod van de boeren, zoals aardbeien (voorjaar), asperges (voorjaar), koolsoorten (winter), appels en peren (najaar en winter), enz.
- prijzenslag tussen de supermarkten
- vormvereisten van de producten: geen afwijkende vormen van groenten of vruchten, uniform te verpakken
Maar gooi niet alle supermarkten op één hoop. Er zijn ook supermarkten of buurtwinkels van een keten die producten met LEF aanbieden, zoals producten van producenten uit de streek, fair trade producten of producten met een label van duurzaamheid (bv.: duurzaam gevangen vis).
Koen De Clercq, Louis Delhaize Etikhove (Vlaamse Ardennen): “Ik heb mijn eigen runderen die in een natuurgebied in de streek grazen en buitenlopende varkens. Voor zowel runderen als varkens heb ik een bio-label. Dat vlees is te koop in onze buurtwinkel. Verder bieden wij naast de aardappelen van de keten zelf, ook aardappelen van de lokale aardappelboer aan en naast veel bekende merken vind je bij ons ook producten die in de streek zelf geproduceerd worden.”
Er zijn supermarkten die de producten met LEF op de kop van een rek plaatsen, goed zichtbaar, of die hun prijzen zo aanpassen dat ook de niet bewuste klanten toch fair trade kopen. Hendrik Draye van Carrefour Market Herent: “In mijn eigen winkel is een van mijn keuzes Fair Trade. Ik heb zowel gewone als bio-fair trade bananen en daarnaast slechts een enkel van de bekende merken. Het bekende merk is het hoogste geprijsd. Resultaat: i.p.v. het nationaal gemiddelde van 10% fair trade in het bananen rayon, halen we in Herent meer dan 50%. Dat wil zeggen dat (nog) niet bewuste klanten ook fair trade kopen.”
Als uit de marktstudie blijkt dat er mogelijke klanten zijn die iets anders willen, zullen grootwarenhuizen daarmee rekening houden. Tenminste als die groep groot genoeg is en het niet te veel moeite kost deze klanten los te weken van hun wereldwinkel, natuurwinkel en dergelijke. Wil die groep fair trade, lokaal, bio, streekeigen voedsel, dan zal het er komen. De klant zal er misschien wat moeten naar zoeken en er zal wat minder keuze zijn als bij de gangbare producten.